12 augusti 2009

Kullagårds kanelknutar

I en tidning med ett repotage om ett café i en gammal lanthandel på Österlen hitttade jag ett recept på caféets storsäljande vaniljknutar. Receptet inspirerade mig till dessa underbart goda kanelknutar.




30-35 stycken

50 gram jäst
250 gram smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk salt
1 tsk kardemumma
17-18 dl ekologiskt vetemjöl

Fyllning
150 gram smör
1 dl socker
0,5 dl kanel (Jag använder en ekologisk kanel som kommer från Whole Foods i USA)

Pensling
1 ekologiskt ägg

Garnering
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda med mjölken. Värm till fingervarmt. Häl lite av degvätskan över jästen till den löst sig. Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Jag kör degen i köksmaskinen ca 10-15 minuter. Låt jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
Blanda smöret med socker och kanel till fyllningen.
Ta upp degen på mjölad bakbord och dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en platta, ca 30x40 cm. Bred på fyllningen och vik ihop den i tre delar på längden. Skär degen i ca 3 cm breda bitar. Skär ett djupt jack i bitarna och snurra ihop till snurror. Lägg snurrorna på bakplåtsklädda plåtar. Pensla med uppvispat ägg och låt jäsa ytterligare 15 minuter utan bakduk. Strö pärlsocker på bullarna. Grädda i ugnen, 225 grader, 12-15 minuter.
Smaklig spis!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Underbara bullar!
    Mina ungar och grannens ungar åt faten tomma!

    mvh/

    maggan

    SvaraRadera